Rita hur det ser ut inomhus i Pinnemans hem när hela familjen är hemma
Syftet med denna aktivitet
Syftet var att få syn på varje enskilt barns tankar och idéer utifrån sina erfarenheter och kunskaper. Ett annat syfte var att öva på förmågan att beskriva i ord och bild Pinnemans hem samt vad familjen gör i hemmet.
Tillvägagångssätt samt vad vi pedagoger upptäckte
När alla barnen ritat och beskrivit sina tankar kring Herr Pinnemans utseende och en del egenskaper var det en naturlig övergång till att också avbilda resten av familjemedlemmarna samt deras hus och hur det ser ut inomhus när de är hemma. Barnen tog uppgiften på allvar och vi upptäckte barns vardagssituation och erfarenhetsvärldar precis som i syftet med uppgiften. På bilderna kunde vi se fredagsmys, kalas, disco, julfirande, förberedelser inför läggdags, morgonsituationer samt lek. Men där fanns också mycket fantasi.
Hur gick vi vidare?
När alla barn hade ritat och skrivit färdigt om hur det såg ut inomhus i Pinnemans hem och deras bild var uppklistrad på samma papper som Herr Pinneman själv, var det dags för nästa moment. Detta skulle nu bli en övning i förmågan att identifiera samband. Barnen fick tillbaks sin bild för att sedan gå omkring i klassrummet huller om buller och jämföra och hitta samband bilderna sinsemellan. Därefter skulle de gruppera sig efter likheter i bilderna. Eller så kunde man som i en grupp titta gemensamt på samtliga bilder för att sedan tillsammans kategorisera. Varje bild fick sedan sista ordet av konstnären själv i vilken kategori som den skulle tillhöra. Syftet med denna övning förutom att identifiera samband blev också naturligt att öva samarbete och kommunikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar