tisdag 12 januari 2016

Växla mellan olika uttryckssätt

Från en bild till en staty med det vidgade textbegreppet

Vad har bilder eller ett statyarbete med läs- och skrivutveckling att göra?
Vårt samhälle blir mer och mer visuellt med tanke på alla bilder som vi ständigt möter i olika sammanhang. Att i tidig skolålder få öva på att tolka, skapa och kommunicera med bilder är därför av stor vikt. 

"I skolans kursplan för ämnet svenska används termen "ett vidgat textbegrepp", vilket utöver skrivna och talande texter också omfattar bilder. Det betyder att svenska inte bara är läsning utan också lyssning, filmtittande och betraktande av bilder. Ett multimodalt berättande innebär att eleven ska sträva efter att analysera och argumentera för olika slags texter och medier. Detta avspeglas också i de nationella proven." 

"Varje form av mediebaserad modalitet (bild, typografisk text, rörlig bild, ljud, färg med mera) har sina specifika uttryck och specifika läsarter. Men i en kultur som vår samtida, där dessa modaliteter blandas, skapas ständigt nya uttrycksformer och villkor för att läsa, tolka, förstå, kommunicera och "skriva"."

Alla elever blev indelade i grupper med ca 5-6 stycken barn i varje. Uppgiften var att de skulle omsätta en bild som de tidigare ritat till en staty. Bilden beskrev hur det ser ut i Pinnemans hem när hela familjen är hemma. Nu gällde det för varje grupp att komma överens om vilken bild av Pinnemans hem som gruppen sedan skulle göra en staty av. En staty där barnen själv skulle agera med sina kroppar. De fick också i uppdrag att hitta på en replik, läte eller rörelse som var och en av barnen också skulle framföra inför sina kamrater. Detta för att framförandet skulle bli så tydligt som möjligt för publiken.


När eleverna arbetar på detta sätt och vi pedagoger går runt och lyssnar på alla grupper som är igång med att forma sin uppgift är det väldigt spännande att lyssna på dem. Hur de förhandlar med varandra, resonerar och verkligen går "all in" för att lösa sin uppgift. Det är inte alltid så lätt men väldigt utvecklande. Barn som ibland är lite tillbakadragande i andra sammanhang träder här fram för att våga ta plats. De hjälper varandra till rätta. Vi upptäcker också tydliga ledargestalter som tar plats och använder sin förmåga på ett positivt sätt.


När sedan barnen uppträder för varandra märker vi också hur publiken koncentrerar sig för att förstå sina kamraters staty. De lyssnar uppmärksamt på var och ens replik. Barnen som spelar upp lyssnar också intensivt på vad publiken har att säga och de är framförallt stolta över sina konstverk med sig själva som verktyg. Skrattet är också alltid väldigt närvarande. Men det är aldrig att man skrattar åt någon utan istället med varandra och det är stor skillnad.




Förstärka och levandegöra sina budskap

Gruppernas statyer blev också fotograferade. I efterhand fick barnen sitta i sina grupper och titta på sin bild av sin staty. Uppdraget blev nu att försöka förändra något i statyn så att bilden av statyn sedan kunde bli ännu tydligare. Barnen fick rita och/eller skriva ner vad som skulle förändras. Det var förändring av sitt ansiktsuttryck, ändra riktningen på blicken, rekvisita etc. Varje gruppdeltagare skulle också ha en pratbubbla med text på vad karaktären säger i situationen på bilden. De hjälper/lär varandra när de skriver och löser problem tillsammans.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar