onsdag 9 december 2015

Mål och syfte med projektet

Våra förutsättningar

Du har börjat läsa en blogg som kommer att handla om ett projekt i förskoleklassen på Roslättsskolan. Förskoleklassen består av 48 sexåringar. Dessa 48 barn är indelade i två grupper på morgonen, så kallade mötesgrupper eller samlingsgrupper. De två grupperna delas allt som oftast in i ytterligare två grupper så att totalt fyra grupper uppstår. I varje grupp av dessa fyra finns en mentor som är utbildad förskollärare. I förskoleklassen finns dessutom en resurs knuten. Våra lokaler, som en gång i tiden spelade roll som förskola, är generösa i utrymme och det finns många olika rum som kan nyttjas till olika ändamål. Detta är bra på så sätt att det underlättar för projekt som spänner över olika ämnen och olika uttryckssätt.
Helena Ackesjö menar att "den pedagogiska poängen med förskoleklassen är att den utgör en plats där barnen, utan yttre krav på prestationer, får tid att förbereda sig på möten med olikheter, kontraster och variationer i undervisningsinnehåll och gemenskaper."  (Skolverket 2014, s. 50)
Detta handlar om utmaningar för förskolläraren i förskoleklassen att både knyta an till tidigare erfarenheter hos barnen och samtidigt förbereda dem inför fortsatt skolgång.

Projektet

Projektet som startade höstterminen 2015 kallar vi "Herr Pinnemans äventyr" och vi pedagoger utgår i mångt och mycket ifrån en bok som heter just det samma. En bok som är skriven av Julia Donaldson och illustrerad av Alex Scheffler. 


Vi pedagoger har goda erfarenheter av att jobba projektinriktat sen många år tillbaka. Det blir meningsfullt för barnen och det finns en röd tråd mellan olika saker som vi arbetar med. En röd tråd som i slutändan blivit en teater, en slags show eller produktion av annat slag. Men ofta just teater. Vi får se vart detta projektet leder. Hela tiden försöker vi att det är barnen som är bärare av våra projekt. Det är deras tankar och idéer som ska leda oss vidare i processen.

Projektets övergripande mål 

"Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet."  (Skolverket 2011 s. 7)
Vad menas med detta? Genom att låta barnen använda flera uttryckssätt och dess tekniker ges det möjlighet för dem att upptäcka sina förmågor och olika sätt att lära sig på. Det ges också möjlighet att få syn på varandras kunskaper och erfarenheter som de sedan kan använda sig av i det dagliga livet. Det skapar också förutsättningar för nyfikenhet hos varandra vilket också bidrar till kommunikation på olika sätt mellan individer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar