Hur bygger vi upp nyfikenhet
För att vi i skolan ska få engagerade elever med eget driv är det viktigt att vi ger dem rätt förutsättningar för detta. Det är då lämpligt att försöka hitta och bygga upp stämningar. Att använda sig av filmens dramaturgi och uttrycket "the point of no return" kan vara ett sätt. Det innebär att vi lärare måste bygga upp lektionerna så att eleverna till slut sitter som på nålar och tigger om att få veta vad som händer sen. Detta tycker jag att vi uppnådde i den inledande delen av detta projekt.En morgon stod ett paket i ett av våra rum i förskoleklassen. Det var ganska stort. Barnen blev genast nyfikna och en del samlades kring det genast och fantiserade om hur det kunde ha hamnat där och vad det kunde tänkas innehålla.
Alla elever samlades tillsammans med pedagoger i ett rum med mycket plats på golvet. Paketet lades i mitten och ett inledande samtal inleddes.
Var kommer det ifrån? Vem har lagt dit det? Vad kan det vara? Hur har det hamnat här?
Detta var exempel på frågor som vi ställde till eleverna. Innan vi ens hade börjat öppna paketet hade nästan en halvtimme förflutit. Paketet öppnades sakteligen av eleverna en och en och det innehöll en träbit med en fastspikad barkbit med inbränd text på. En elev läste upp texten för alla barn och vuxna. Det stod följande:
"Herr Pinnemans äventyr
Pinneman bor i familjeträdet här
med tre små pinnebarn
och Pinnemor så kär"
Pinneman bor i familjeträdet här
med tre små pinnebarn
och Pinnemor så kär"
Syftet med aktiviteten
Syftet med denna aktivitet var att barnen skulle bli nyfikna och intresserade av "Pinneman projektet". Att vi hade uppnått detta kunde vi utläsa av att alla 48 sexåringar och vi pedagoger satt tillsammans och samtalade om paketet och dess innehåll i en hel timme. Vad vi också såg var att många barn begav sig sedan ut på rast för att leta efter ledtrådar till Herr Pinneman på skolgården. Några gick omkring och ropade efter honom i kör, några letade efter bokstäver på träd (vilket de också gjorde) och några sprang omkring med penna och anteckningsblock för att skriva ner ledtrådar till Herr Pinneman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar