onsdag 16 december 2015

Sängen i skogen (upplevelse nr.2)

Vi hittar en säng i skogen

Dagen efter barnen fått paketet innehållande träbiten med den inbrända texten gick vi till skogen med alla 48 sexåringar. Förväntansfulla barn trots regn i luften men det berodde säkert på att de hade egen fika med sig. I skogen stod en liten hopsnickrad säng av trä med tre stycken kuddar av mossa på. Sängens botten var täckt av löv som ett sängtäcke. Sängen stod lite undangömd mellan några grästuvor. Naturligtvis upptäckte barnen så småningom den och genast uppstod ett naturligt möte mellan dem. Barnen letade samband mellan sängen och träbiten som de funnit dagen innan. De upptäckte att det var likadana spik och likadant lim och det luktade bränt precis som träbiten med texten på.
På sängen hängde två små skyltar med inbränd text på. På den ena stod det "Hem ljuva hem" och på den andra stod det "Kan någon ta hand om denna". Vad vi pedagoger fick syn på här var en förväntansfull stämning där barnen visade varandra hänsyn och gav beröm. De drog slutsatser och egna hypoteser av alla de slag.
Därefter plockade barnen egna pinnar som vi i ett senare skede kan använda vid tillverkningen av en pinneman figur. Barnen tog ett oerhört ansvar och bar omkring sängen försiktigt hela vägen hem.

Syftet med denna aktivitet var åter igen att väcka nyfikenhet och intresse för projektet samt att skapa en viss stämning för att barnens tankar ska få näring.

"Stämning är en viktig faktor för den kreativa processen. Stämning skapas när sinnena koncentreras." (Dramapedagogik i specialundervisning, Åsa Falk Lundqvist)

"För att få eleverna att tro på dramat måste deras intresse fångas. Enligt Dorothy Heathcote, en engelsk dramapedagog. är den viktigaste uppgiften att skapa sådana situationer så att eleverna tar ansvar för sina val av handlingar." (Dramapedagogik i specialundervisning, Åsa Falk Lundqvist)



















   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar